diumenge, 22 de març del 2020

EL TREBALL DEL LLIBRE DE LECTURA


Llegeix atentament les parts del treball que ha de tenir i les passes que heu de seguir. A baix de l'escrit trobareu una graella de control:



INDEX

Ja ho saps , es fa al final i es posa les parts del treball i les pàgines que ocupen. El treball el pots fer a mà (marges, línies rectes utilitzant “plantilla” , bona lletra, títols guapos i acolorits) o amb ordinador ( títols amb fontwork, correcció ortogràfica, ) . També la portada de davant ha d'impactar, ja ens has de convencer per la vista que allà s'amaga un treball de deu.
RESUM
Primer de tot hem de llegir el llibre. Mentre llegeixes si té capítols pot fer un resum quan has acabat cada capítol. Al final llegeixes els subresums i en redactes un altre que agafi i uneix tots aquests que has fet.
Si no té capítols quan consideris que has llegit un tros i de sobte canvia l'acció o l'escenari, t'atures i fas el resum d'aquell tros. Al final del llibre fas el mateix, llegeixes els diferents resums que has fet i en realitzes un altre juntant aquests.
Quan redactis el resum feu amb les teves paraules i no copiant trossos del llibre.
Una vegada fet el resum el llegeixes un parell de pics per veure si està ben escrit, si es relacionen els trossos, si és una historia seguida. Vas canviant així com trobis que quedarà millor.

DESCRIPCIÓ DELS PERSONATGES
Aquest apartat l'hem de fer mentre anam llegint. Primer de tot fer un llistat del personatge principal (pot ser un o més d'un) i dels personatges secundaris (aquí has de destriar quins són secundaris i quins just apareixen un pic i no intervenen massa a l'acció)
Dels personatges hem d'intentar descriure com hem après quan feim descripcions.
Els trets físics: com és físicament, com es vesteix, que du sempre posat....
Els trets psicològics: els que no veim, quin caràcter té, quines coses li agraden fer, És la part més difícil perquè aquesta molts de pics no està escrita i l'hem de saber endevinar treient dels diàlegs que té. Per exemple si diu que sempre es mossegava les ungles podem deduir que era una persona nerviosa , que tenia ansietat.. Un altre exemple és el vocabulari que empra per xerrar, si sempre demana perdó direm que és tímida, insegura; si empra insults, vocabulari inadequat podem dir que és xulo, maleducat... Per tant aquests trets molts de pics els hem de suposar i no surten escrits literalment.
OPINIÓ PERSONAL
Aquesta és la part més difícil per vosaltres però la que ens interessa més a nosaltres. Aquí no volem llegir m'ha agradat, no m'ha agradat. Hi pot estar però una opinió personal no es limita a això. Coses que puc comentar:
  • Que trob del tema que tracta: és actual, és del meu interès, si pot interessar a molta de gent. Trob que és un bon llibre , per a quines edats i perquè. Li agradaria a tota la gent?. Es un llibre just per nins com jo?. Em recorda a algun altre llibre o pel·lícula que he vist al cinema o a la televisió?. Em recorda la història a algú que li pogués passar?
  • Temes: tracta massa temes? Es fa pesada la lectura? Utilitza un vocabulari molt elevat? Enganxa amb la lectura o avorreix? Hi ha massa o poca acció? És molt realista o té massa acions fantàstiques? Acaba com m'esperava? Posaria un altre final? Introduiria un altre tema, acció que li passàs? A quina part del llibre? Canviaria alguna cosa o suprimiria cualque part del llibre?
BIOGRAFIA DE L'ESCRIPTOR
Aquesta part és la més fàcil , poses el seu nom per google , o a darrera el llibre i surt.


Vos hem facilitat una graella amb els punts importants, comentats anteriorment, per ajudar-vos a controlar que anau fent les passes bé (la podeu imprimir i així la teniu a mà):

TREBALL DEL LLIBRE DE LECTURA
(Posa una creu “X” quan hagis comprovat que ho has fet)
HO HE FET
TREBALL EN GENERAL


TREBALL A MÀ
He posat marges als fulls.

He escrit amb línies rectes (he utilitzat plantilla).

He fet bona lletra.

He decorat amb títol guapos i acolorits.

He repassat les errades ortogràfiques.


TREBALL AMB L’ORDINADOR
He utilitzat els títols amb fontwork.

He posat marges als fulls.

He fet la correcció ortogràfica.


LA PORTADA
He posat el títol del llibre.

He fet una portada super xula!


ÍNDEX
He posat l’Índex al final del treball.

He posar totes les parts del treball: Índex, resum, descripció dels personatges, opinió personal i biografia de l’autor.

He enumerat les pàgines del treball i ho he indicat a l’Índex.


RESUM
He llegit tot el llibre.

He fet un resum cada vegada que he acabat de llegir un capítol.

He llegit els resums de cada capítol i n’he fet un altre resum principal que ha juntat els resums dels capítols..

He aturat quan no hi havia capítols i el text era molt llarg, per poder resumir aquell tros.

He redactat el resum amb les meves paraules i no he copiat del llibre.

He llegit un parell de pics el resum per veure si està ben escrit.

Les parts del resum estan ben relacionades, com una història seguida.  els trossos, si és una historia seguida.

DESCRIPCIÓ DELS PERSONATGES
Ho he fet mentre anava llegint.

He fet un llistat dels personatges principals (pot ser un o més d’un).

He fet un llistat  dels personatges secundaris (aquí has de destriar quins són secundaris i quins just apareixen un pic i no intervenen massa a l'acció)

He fet les descripcions dels personatges, així com hem après.

Les descripcions dels personatges contenen trets físics.

Les descripcions dels personatges contenen trets psicològics.

OPINIÓ PERSONAL
He posat el per què m’ha agradat o no m’ha agradat.

He posat opinió sobre els següent elements del  llibre, per exemple: si el llibrepot interessar a molta de gent. Si és un bon llibre, per a quines edats i per què. Li agradaria a tota la gent? És un llibre just per a nins petits o com jo? Em recorda a algun altre llibre o pel·lícula que he vist al cinema o a la televisió?. Em recorda la història a algú que li pogués passar?

He posat opinió sobre els temes que tracta el llibre, per exemple: tracta massa temes? Es fa pesada la lectura? Utilitza un vocabulari molt elevat? Enganxa amb la lectura o avorreix? Hi ha massa o poca acció? És molt realista o té massa acions fantàstiques? Acaba com m'esperava? Posaria un altre final? Introduiria un altre tema, acció que li passàs? A quina part del llibre? Canviaria alguna cosa o suprimiria cualque part del llibre?

He posat opinió sobre els personatges del llibre.

BIOGRAFIA DE L'ESCRIPTOR
He cercat a una font fiable la biografia.

He posat les seves dades personals: data de naixement, llocs que ha viscut, on ha estudiat, què va estudiar,sobre la seva família... 

He posat sobre la seva trajectòria professional: si ha escrit molts de llibres, quin són els seus més reconeguts, quants n’ha escrit...

7 comentaris:

  1. Yo no tenc libre de lectura. Vaig posar el libre a sa maestra per que mo demani pero no tocaba aquel día y m'hen Vaig anara de viatge. Tenc un libre a ca meva que ya m'ho he lligit I sa muestra ya Ho te apuntat. Puc fer el traball d'aquest libre? (el libre es meu pero tambe Ho tenim a clase)

    ResponElimina
  2. Si, he xerrat amb la mestra i pots fer el treball d'aquell llibre. L'important no és el llibre sinó que facis el treball molt bé

    ResponElimina
  3. Hola Nadal,som na Silvia el llibre de lectura que tenc es en castella,ho puc fer en castella??Ho le de fer en catala??

    ResponElimina
  4. Pots fer-ho en castellà, no hi ha problema.

    ResponElimina
  5. Hola som na Liliana,quina fetxa d'entrega te el treball?? I a von l'hem d'enviar??

    ResponElimina
  6. El treball s'entregarà a classe. Si començam abans del juny la data serà la primera setmana de juny. Si no començam ja vos donarem el correu per entregar-ho més endavant. (Els qui ho hagin fet per ordinador),

    ResponElimina
  7. Nadal, el que començarem??

    ResponElimina